Danas, 2. prosinca 2022. godine puštena je u promet dionica Dionica Beli Manastir – Osijek na autocesti Autocesta 5 Beli Manastir - Osijek – Svilaj na koridor Vc.
Dionica Beli Manastir – Osijek
Ukupna dužina dionice iznosi 24,6 km. Obzirom na to da se na dionici Beli Manastir – Osijek nalazi najvažniji infrastrukturni objekt na cijeloj autocesti – most preko rijeke Drave, predmetna dionica je zbog različite dinamike izgradnje podijeljena na dvije podddionice:
- poddionica most Halasica – Osijek, dužine 7,1 km
- poddionica Beli Manastir – most Halasica, dužine 17,5 km
Poddionica most Halasica – Osijek
Ova poddionica uključuje i most preko rijeke Drave dužine 2507 m, a koji je za punih 100 metara dulji od novootvorenog Pelješkog mosta (2.404 m). Radovi na ovoj poddionici završeni su 2019. godine.
Ukupna investicija na ovoj poddionici, uključujući i most Drava iznosi 126 milijuna EUR.
Poddionica Beli Manastir – most Halasica
Na ovoj poddionici prva faza radova započela je u kolovozu 2018. godine i to izgradnjom objektata: mosta Halasica, nadvožnjaka i putnih prijelaza - ugovorena vrijednost radova cca 83 milijuna kuna.
Druga faza radova započela je izgradnjom trase 2020. godine. Vrijednost ugovorenih radova na izgradnji trase iznosi 443 milijuna kuna bez PDV-a. Izvođač radova je poslovna udruga Osijek-Koteks d.d.Osijek i GP Krk d.d. Krk.
Ova poddionica ukupne dužine 17,5 km predzadnja je dionica na autocesti A5.
Na dionici nalazi se deset objekata u trasi, čvor Beli Manastir, prateći uslužni objekt Beli Manastir i čeona naplatna postaja Sudaraš.
Uz značajan angažman vlade RH stvoreni su vrlo povoljni uvjeti financiranja i nastavka izgradnje ove autoceste prema Republici Mađarskoj. Ovo je izuzetno bitno obzirom da je još 2015. godine bio upitan nastavak izgradnje punog profila autoceste.
Projekt „Hrvatska – dovršetak autoceste na koridoru Vc“, ukupne vrijednosti od 107 milijuna eura financira se sredstvima razvojnih banaka s udjelima: EBRD (51%) i HBOR (49% ).
Kreditno zaduženje s EBRD-om u iznosu od 55 mil. EUR ugovoreno je s kamatom od 1% na rok od 15 godina koji uključuje korištenje kredita u prve 3 godine. Zajam kod HBOR-a ugovoren je na rok od 19 godina unutar kojih su 4 godine korištenja, 3 godine počeka i 12 godina otplate s fiksnom kamatom od 1,95%.
Ukupna investicija na ovoj poddionici iznosi 80.4 milijuna EUR.
Autocesta A5 Beli Manastir - Osijek - Svilaj dio je međunarodnog Paneuropskog cestovnog koridora Vc te dio sveobuhvatne TEN-T mreže. Predmetna autocesta je dio europske mreže prometnica s oznakom E-73, koja sjever Europe povezuje s Jadranom. Prometni koridor Vc, koji se pruža od Budimpešte preko Sarajeva do Ploča, složena je poveznica sjeverne – srednje i južne Europe i predstavlja izuzetnu vrijednost u kontekstu procesa privredne i prometne integracije srednjoeuropskog prostora.
Završetak koridora Vc dio je projekta Vlade Republike Hrvatske „Savjet za Slavoniju, Baranju i Srijem“.
Na dijelu Vc koridora, koji prolazi sjeveroistočnim teritorijem Republike Hrvatske, nalazi se autocesta A5.
Autocesta 5 Beli Manastir - Osijek – Svilaj, dužine 88,6 km, podijeljena je na sljedeće dionice:
• Granica Mađarske - Beli Manastir, dužine 5,0 km
• Beli Manastir – Osijek, dužine 24,6 km
• Osijek – Đakovo, dužine 32,5 km,
• Đakovo – Sredanci, dužine 23,0 km
• Sredanci – granica Bosne i Hercegovine, dužine 3,5 km
• Međudržavni most Svilaj, dužine 660 m
U punoj prometnoj funkciji bit će ukupno 83,6 km autoceste A5 od Belog Manastira do granice s Bosnom i Hercegovinom.
Sukladno cijeni od 0,46 kuna po km za I skupinu vozila, visina cestarine na dionici Osijek –Sudaraš (Beli Manastir) iznosit će 12 kuna.
Kako bi se u ovo predblagdansko vrijeme potaknuli dolasci i upoznavanje Baranje, na preporuku potpredsjednika Vlade RH i ministra mora, prometa i infrastrukture gospodina Olega Butkovića, Hrvatske autoceste d.o.o. do 31. prosinca 2022. godine do 24:00 sata korisnicima neće naplaćivati korištenje dionice A5 od Osijeka do Belog Manastira.